Prototyper och mockups
Prototyper
En prototyp dyker djupare in i interaktionen mellan användaren och programvaran, det är som en dynamisk version av en trådram. Det tar mycket mer tid att skapa en dynamisk, klickbar prototyp än en statisk trådram av uppenbara skäl. En prototyp visar inte bara innehållet, utan den allmänna användbarheten för en applikation. Denna simulering av interaktioner ser nära den slutliga designen och kan testas av användare för att säkerställa att programvaran har hög användbarhet – det är en av deras största praktiska fördelar.
Prototyper är bra på att avslöja och eliminera brister i designen, planera ytterligare steg och göra uppskattningar. Det är lättare att uppfatta av alla: utvecklare, programvaruägare, eventuellt investerare, som kanske inte har någon teknisk bakgrund/utbildning. Således är det ett bra sätt att presentera idén om programvaran på ett detaljerat sätt.
Mockups
En mockup är mycket nära den verkliga visualiseringen av en applikation, med statisk representation av dess funktionalitet, gör det möjligt för användare att se och utvärdera designen fullt ut. Som en bra källa till feedback är mockups mycket användbara som en del av dokumentationen. De representerar hur en riktig app ser ut och känns, med alla färger, grafik, typografi – det är därför de är lätta att uppfatta och utvärdera.
De två termerna ska inte förväxlas.
Leave a Reply
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.